• Nauka zdalna

        • Piątek 16.04

          Temat: Nasz mały teatr

          „Mimowie” – zabawa logopedyczna. Rodzic rozmawia z dziećmi na temat prawidłowej artykulacji samogłosek (ustnych): A – szeroko otwarte usta; O – usta ułożone w kółeczko; E – usta „uśmiechnięte”; I, Y – uśmiech, ale mniejszy niż przy E; U – usta w „dzióbek”. Następnie dziecko powtarza te samogłoski połączone w sylaby z P (pa, po, pe).

          Legenda o warszawskiej Syrence – opowiadanie i  karta pracy

          https://www.youtube.com/watch?v=iid3EQOSSFw

          Następnie na karcie pracy dzieci oglądają ilustracje przedstawiające scenkę ze spektaklu „Legenda o warszawskiej Syrence”. Wyszukują 10 różnic między obrazkami i zaznaczają je na dolnym obrazku.

          Pomoce: zdjęcie pomnika warszawskiej Syrenki, herb Warszawy, „Karty pracy” cz. 4, s. 8

          „Syrenka” – ćwiczenie graficzne. Dzieci otrzymują skserowane przez nauczyciela sylwety Syreny,. Dzieci rysują po śladzie. Kolorują swoje prace kredkami.

          Pomoce: skserowane sylwety Syrenki, kredki

          „Z jakiej jestem legendy?” – odgadywanie zagadek słownych.

          Pół kobieta i pół ryba.
          Któż to jest, powiecie chyba?

          Co to za ,,Pani” z koroną na głowie w podziemiach zamczyska pływała sobie. ( Złota Kaczka)

          W Wiśle pływała i rybi ogon miała. (Syrenka)

          U stóp Wawelu mieszkał w jamie, i ogniem zionął na powitanie.( Smok wawelski).

          Czwartek 15.04

          Temat: Mądrość ukryta w słowie

          „Legendy i historia mojego regionu”- Rodzic opowiada historię lub legendę związaną z miejscem zamieszkania dzieci. Pyta, czy dzieci znają ciekawostki związane z miejscem zamieszkania lub inne legendy związane z ich regionem.

          „Zamki w Polsce” – oglądanie i omawianie zdjęć. Rodzic prezentuje albumy i zdjęcia przedstawiające polskie zamki. Dzieci wskazują charakterystyczne cechy zamku: elementy obronne – fosa, mury, most zwodzony, wieże wartownicze, otwory strzelnicze; usytuowanie – w miejscach trudno dostępnych, na wzgórzu, wśród lasów; wielkość – przeważnie potężne, duże, z wieloma pomieszczeniami. Rodzic  zwraca uwagę, że zamki pełniły różne funkcje: przy granicach stały zamki strażnicze; królowie, książęta i rycerze mieli zamki mieszkalne lub związane z pełnioną funkcją, czyli administracyjne; w zamkach obronnych, warowniach stacjonowali rycerze.


          „Zamek” – zabawa dydaktyczna utrwalająca znajomość figur geometrycznych. Rodzic prezentuje poznane już przez dzieci figury geometryczne i prosi o przypomnienie ich nazw. Prezentuje nową figurę: trapez. Na zakończenie dzieci wykonują zadanie na karcie pracy: kolorują zamek zgodnie z instrukcją podaną w formie graficznej i porównują liczbę figur geometrycznych, używając znaków: <, >, =.

          Pomoce: szary papier, „Pomoce dydaktyczne” – Figury geometryczne (s. 59), ołówki, kredki, „Karty pracy” cz. 4, s. 7

          „Zamek warowny” – zespołowa praca konstrukcyjna. Dzieci z  pudeł kartonowych budują zamek. Ustawiają budynek i wieżę, otaczają zamek murem obronnym, ustawiają bramę, przygotowują fosę, most zwodzony. Na każdym elemencie zamku umieszczają napis do globalnego czytania: „zamek”, „mury”, „fosa”, „wieża”, „brama”.


          Środa 14.04

          Temat: Legendy naszej stolicy

          „Dawna Warszawa i jej pojazdy” – oglądanie obrazu i zdjęć w kartach pracy. Dzieci oglądają reprodukcję obrazu Canaletta i ilustracje przedstawiające dawne i współczesne pojazdy. Wklejają brakujące części pojazdów i otaczają pętlą te, które mogły jeździć po ulicach dawnej Warszawy. Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 6

           „Legenda o Złotej Kaczce” – słuchanie opowiadania.

          https://www.youtube.com/watch?v=WFOCPSWVVvE

           „Złota Kaczka i podziemne jezioro” – praca plastyczna, wyklejanie i lepienie z plasteliny. Dzieci otrzymują sztywne kartki w kształcie jeziora. Okładają je folią aluminiową. Lepią z plasteliny Złotą Kaczkę w koronie i umieszczają ją na środku „jeziora”. Drobnymi kuleczkami („kamieniami”) wylepiają brzegi.

          Pomoce: sztywne kartki, plastelina, folia aluminiowa

          Wtorek 13.04

          Temat: Kwiat paproci

          „Krakowskie precle i obwarzanki” – lepienie z plasteliny wzorowane na tradycyjnych krakowskich wypiekach. Rodzic pokazuje zdjęcia kramów z obwarzankami. Prezentuje dzieciom bułkę zbliżoną kształtem do krakowskiego precla. Dzieci wykonują swoje precle z plasteliny i wkładają do koszyczków – przygotowują krakowski kram.

          Pomoce: zdjęcia krakowskich wypieków, pieczywo, koszyczki lub tacki wiklinowe, plastelina

          „W poszukiwaniu kwiatu paproci” – opowiadanie legendy, rozmowa na temat jej treści.

          https://www.youtube.com/watch?v=rHqiBW8av-s

          Dzieci spontanicznie wypowiadają opinie na temat postępowania Jaska. Zastanawiają się, co zrobiłyby na jego miejscu

          „Litera Ł” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery, karta pracy. Dzieci stoją w kręgu i powtarzają po rodzicu słowa wierszyka oraz pokazują tak jak on różne części ciała. Nauczyciel sprawdza, czy dzieci nie mylą stron swojego ciała (prawa, lewa).

          Kotek Łatek ma pięć łatek:

          pierwszą na łebku,

           drugą na prawej górnej łapce,

          trzecią na brzuszku,

           czwartą na grzbiecie,

           a piątą na lewym uszku.

          Następnie dzieci podają wyrazy z głoską ł. Rodzic na dużej kartce prezentuje drukowane i pisane litery ł i Ł. Zwraca uwagę na wielkość i kierunek pisania. Potem dzieci przyglądają się prezentowanym literom na karcie pracy (s. 4), kilka razy wodzą palcem po wzorze liter, dzielą na głoski nazwy obrazków oraz układają z naklejek podpisy pod obrazkami i otaczają pętlą wszystkie litery ł, czytają wyrazy i łączą je z odpowiednimi modelami. Na kolejnej stronie czytają sylaby z literą ł, czytają wyrazy i podkreślają tylko te, w których jest litera ł, rysują szlaczek, a następnie kilkakrotnie piszą ł i Ł, najpierw palcem po śladzie, następnie ołówkiem, zaczynając od kropki i zgodnie z podanym kierunkiem.


          Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 4–5, ołówek, kredki


          Poniedziałek 12.04

          Temat: Spotkanie ze Smokiem Wawelskim

          „Przerwany hejnał”- oglądanie baśni jako wprowadzenie do tematu dnia.

          https://www.youtube.com/watch?v=gq8HijEzB8A

          „Kraków i jego zabytki” – prezentacja atrakcji turystycznych Krakowa. Rodzic prezentuje albumy przedstawiające miejsca historyczne oraz główne atrakcje turystyczne Krakowa. Dzieci opowiadają, co kojarzy im się z tym miastem, szukają Krakowa na mapie Polski.

          Pomoce: albumy, ilustracje przedstawiające Kraków, mapa Polski

          „Hejnał z wieży mariackiej” – wysłuchanie melodii, poznanie legendy związanej z hejnałem. Rodzic tłumaczy znaczenie słowa „hejnał”. Opowiada legendę związaną z hejnałem z wieży mariackiej:

          Przed wiekami, kiedy Kraków był grodem, rano i wieczorem strażnik miejski grał hejnał – był to sygnał do otwierania i zamykania bram. Trąbiono także na alarm, gdy zbliżał się wróg, gdy dostrzeżono pożar lub inne niebezpieczeństwo. Legenda głosi, że pewnego dnia strażnik zauważył groźnych Tatarów, którzy zbliżali się do bram miasta, więc zaczął grać hejnał. Uratował miasto, bo bramy zostały zamknięte na czas, ale stracił życie. Tatarska strzała ugodziła go w gardło, zanim skończył grać. Na pamiątkę tego wydarzenia hejnał krakowski jest raptownie przerywany, zawsze w tym samym miejscu.

          „Kraków – dawna stolica” – pogadanka, oglądanie zdjęć ukazujących Kraków oraz mapy Polski. Rodzic pyta dzieci, czy ktoś wie, co to jest stolica i jak nazywa się obecna stolica Polski. Dzieci dowiadują się, że dawniej stolicą Polski był Kraków. Wskazują Kraków na mapie Polski i omawiają jego położenie – nad Wisłą, na wyżynie, blisko gór. Rodzic prezentuje zdjęcia przedstawiające krakowskie stroje ludowe – dzieci omawiają ich charakterystyczne cechy. Następnie rodzic proponuje zabawę – zgadywankę. Pokazuje kolejno fotografie lub ilustracje przedstawiające miejsca i osoby związane z Krakowem – dzieci zgadują, co one przedstawiają, a rodzic krótko uzupełnia informacje. Przykładowe ilustracje: Wawel – Zamek Królewski; Rynek Główny, Sukiennice – miejsce dawnego handlu; kościół Mariacki; Pan Twardowski – szlachcic, który zaprzedał duszę diabłu w zamian za tajemną wiedzę magiczną; lajkonik – brodaty jeździec tatarski na sztucznym koniku przymocowanym do pasa, element krakowskiego folkloru; Smok Wawelski.

          „Smok Wawelski” – słuchanie legendy i rozmowa na temat jej treści.

          https://www.youtube.com/watch?v=FKfB_h7HqC8

          Dzieci odpowiadają na pytania:

          - Dlaczego mieszkańcy chcieli pozbyć się smoka?

          - W jaki sposób szewczyk pokonał smoka?

          - Co dostał w nagrodę?

          „Smok Wawelski” – ćwiczenie sprawności manualnych z wykorzystaniem karty pracy. Rodzic rozmawia z dziećmi o smokach znanych z legend, baśni, filmów i książek. W miarę możliwości pokazuje ilustracje. Następnie tłumaczy, jak należy wykonać pracę, zwracając szczególną uwagę na sposób kreślenia łusek (pokaz na tablicy, rysowanie w powietrzu).

          Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 3, kredki

          Piątek 09.04

          Temat: Natura

          „W kontakcie z naturą”- Film edukacyjny jako wprowadzenie do tematu

          https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

          „Butelkowe kręgle” – zabawa z elementem toczenia i celowania. Rodzic i dziecko  celują piłką w kręgle (napełnione wodą butelki) i zapisują uzyskane wyniki. Każdy zawodnik rzuca dwa razy. Po zakończeniu rundy dzieci dodają swoje punkty z obu rzutów. Następnie porównują liczbę zdobytych punktów i samodzielnie układają zapis matematyczny za pomocą cyfr i odpowiedniego znaku matematycznego<,>: <, >lub =.

          Pomoce: butelki napełnione wodą, piłka, arkusz papieru A4 z narysowaną tabelą wyników, kartki samoprzylepne z imionami dzieci, cyfry, znaki matematyczne

          „Robimy zakupy” – zabawa tematyczna. Rodzic prosi, aby dzieci pokazały, jak trzeba robić zakupy w sklepie. Przypomina zasady zachowania i dokonywania zakupów. Dzieci ustalają podział grupy na zespoły: sprzedawca – klienci. Rodzic uczestniczy w zabawie jako sprzedawca, następnie jako klient.

          Pomoce: zorganizowany sklepik, rekwizyty do zabawy


          Czwartek 08.04

          Poniżej przesyłam propozycję dzisiejszych zajęć. Jako, że materiał z książki 3 jest już skończony pozwoliłam sobie zaproponować luźniejsze zajęcia do czasu wydania Państwu nowych książek 4.

          Film edukacyjny:

          https://www.youtube.com/watch?v=1PThAnyReK4

          https://www.youtube.com/watch?v=akRWU9EZXKs

           QUIZ EKOLOGICZNY

          1. ZAGADKI

          "Służy do picia,
          służy do mycia,
          bez niej na ziemi
          nie byłoby życia" /woda/

          "Bywa czarny , siwy, bury.
          Płynie z kominów pod chmury" /dym/

          "Pełno go wszędzie ,
          choć go nie widać.
          Czyste chcemy wdychać./powietrze/

          1. ZAGADKI "TAK czy NIE"
            1. W lesie łamiemy gałęzie i niszczymy gniazda ptaków.
            2. Wodę należy oszczędzać.
            3. W parku można śmiecić.
            4. Do lasu idziemy odpocząć i posłuchać śpiewu ptaków.
            5. Śmieci wrzucamy do kosza.
            6. W lesie krzyczymy.
            7. Dymy fabryczne zanieczyszczają powietrze.
            8. Hałas szkodzi zdrowiu.

          „ Tworzymy instrumenty”- wykonanie instrumentu z odpadów. Rodzic proponuje dziecku, aby z odpadów zrobiły instrumenty muzyczne. Pokazuje, jak zrobić grzechotkę z butelki, bębenek z kartonika, ozdobić dwa kubeczki od jogurtów do stukania o siebie nawzajem.

          Link do filmu z propozycją wykonania instrumentu:

          https://www.youtube.com/watch?v=LYDTmkvqqS0

          Środa 07.04

          Temat: Przyszłość planety w naszych rękach

          „List od Ziemi” – odczytanie listu, opowiadanie i klasyfikowanie obrazków. Rodzic czyta list od Ziemi i prezentuje obrazki:

          Witajcie dzieci! Piszę do Was, bo mam wiele trosk i radości, o których opowiedzą załączone obrazki. Wiem, że w chwili obecnej nie możecie zaradzić wielu moim kłopotom, ale wiem też, że jako dorośli ludzie postaracie się coś zmienić. Proszę, abyście dzisiaj zastanowili się: co teraz możecie zrobić dla kawałka ziemi wokół siebie, żeby Ziemia miała powody do radości?

          Pozdrawiam Was

          Wasza Ziemia.

          Dzieci segregują obrazki, oznaczając troski (smutna buzia) i radości (wesoła buzia). Zastanawiają się, co mogą zrobić dla Ziemi.


          Pomoce: list od Ziemi, ilustracje przedstawiające zanieczyszczony i czysty krajobraz, kartoniki z buzią wesołą i smutną

          „Wielkie sprzątanie” – zabawa ruchowa i wykonanie ćwiczenia na karcie pracy. Ćwiczenie na karcie pracy – dzieci wyszukują na obrazku kolorowe papierki i przeliczają je oraz rysują w kratkach odpowiednią liczbę kropek. Na ilustracji przyklejają podpisy wybranych elementów.

          Pomoce: kolorowe papierki, „Karty pracy” cz. 3, s. 63, kredki

          „Odgłosy Ziemi” – zagadki słuchowe z wykorzystaniem dźwięków natury oraz zabawa ruchowo-naśladowcza. Dzieci rozpoznają dźwięki otoczenia, nazywają je. Określają własne odczucia związane ze słuchaniem odgłosów lasu, szumu morza i z dźwiękami w górach.

          Przykładowe linki:

          https://www.youtube.com/watch?v=NaGvRVZ105A

          https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg


          Wtorek 06.04

          Temat: Kodeks Małego Ekologa

          „Segregujemy śmieci” – zabawa logopedyczna. Zadaniem dzieci jest posegregowanie „śmieci” i przeniesienie ich słomką w odpowiednie miejsce. Ważne, by dzieci przez cały czas wykonywania ćwiczenia trzymały słomkę na środku warg. Ćwiczenie warto poprzedzić rozmową, podczas której dzieci będą miały okazję przypomnieć sobie, co się wrzuca do którego pojemnika, z czego wykonane są różne przedmioty, które po użyciu wyrzucamy do kosza. Po dobrze wykonanym ćwiczeniu dzieci mogą przykleić „śmieci” na danych pojemnikach.

          Pomoce: kartki A4 z narysowanymi kontenerami do segregacji, sylwety przedmiotów wykonanych z papieru, szkła, plastiku, słomki do napojów, klej

          „Pogadanka” – słuchanie wiersza, analiza jego treści. Rodzic czyta wiersz:

          Pogadanka

           Pan prelegent drzwi otwiera.

          Będzie lekcja o manierach.

          – Co to znaczy? Zaraz powiem.

          Ten kto nie wie, to się dowie.

          – Ktoś samochód w rzece myje,

           ktoś motorem w lesie wyje,

          ktoś cichaczem, bez hałasu,

          gruz wyrzuca w głębi lasu,

           śmieci ktoś nie segreguje,

           ktoś powietrze wokół truje,

          ktoś na skwerach zrywa kwiaty,

          ktoś szkło rzuca na rabaty,

           dzikie plaże ktoś zaśmieca,

          ktoś plastiki pcha do pieca,

           ktoś za głośno radio włącza,

          ktoś lamp w domu nie wyłącza,

           ktoś do wody wpuszcza ścieki,

          ktoś wyrzuca złom do rzeki,

          ktoś na dzikie wysypiska

          wielkie torby śmieci ciska,

          puszki w krzakach ktoś zostawia

           i ktoś kranu nie naprawia.

           – Wymieniłem, jak widzicie,

           sprawy małe oraz tycie

          , ale wszystkie takie KTOSIE

           mają naszą Ziemię w nosie,

           a do tego im się kłania

          brak dobrego wychowania.

          Więc się uczmy dobrych manier,

           chwalmy dobre wychowanie,

          tak, by Ziemi ciut ulżyło

          i by wszystkim miło było.

          Kto maniery dobre ma,

          ten o środowisko dba.

          Rodzic wspólnie z dziećmi omawia treść wiersza. Przykładowe pytania:

          - O czym była prelekcja?

          - Jakie zachowania Ktosiów niszczą Ziemię?

          - Co pomaga w segregacji odpadów?

          Rodzic umieszcza w pomieszczeniu pojemniki do segregacji odpadów: papier – nie papier. Ustala z dziećmi zasady korzystania z oznaczonych pojemników.

          „Czytanie” – utrwalenie poznanych liter, karta pracy. Dzieci czytają na karcie pracy wyrazy, kolorują okienko z literą, którą wskazuje liczba. Odczytują pokolorowane litery z góry na dół. W pustych okienkach układają wyraz z liter z wyklejanki (ekolog).

          Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 62, kredki

          „Ekologiczny pociąg” – praca techniczno-konstrukcyjna. Dzieci z „Teczki małego artysty” wypychają lokomotywę, wagony. Zaginają je zgodnie ze wskazówkami nauczyciela, tworząc kieszonki. Tak przygotowane elementy dzieci przyklejają do arkusza szarego papieru lub kartonu i samodzielnie dorysowują tory, po których jedzie pociąg. Po wykonaniu pociągu dzieci umieszczają w każdym wagoniku ilustracje odpowiednich elementów: w wagoniku „papier” – ilustracje elementów wykonanych z papieru, w wagoniku „plastik” – ilustracje przedmiotów wykonanych z plastiku, w wagoniku „szkło” – ilustracje przedmiotów wykonanych ze szkła, a w wagoniku „znaki ekologiczne” – symbole ekologiczne.

          Pomoce: „Teczka małego artysty” – Ekologiczny pociąg (nr 16), klej, karton lub szary papier 

          Materiały z języka angielskiego:
          1.Dzieci oglądają filmik o farm animals:
          https://www.youtube.com/watch?v=hewioIU4a64

          2. Dzieci słuchają piosenki :
          https://www.youtube.com/watch?v=zgJle_VO7Gk

          3. Dzieci wykonują ćwiczenie interaktywne:
          https://www.liveworksheets.com/worksheets/en/English_as_a_Second_Language_(ESL)/Farm_animals/Farm_animals_kp173184rp

          4. Gra online- dzieci szukają par zwierzątek.

          https://wordwall.net/pl/resource/743415/farm-animals

          Środa 31.03

          Temat: Zakupy z ekotorbą

          „Z Emilem na zakupach” – opowiadanie rodzica. Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania opowiadania: Wczoraj, podczas zakupów, spotkałam pewną panią z synkiem. Chłopiec – Emil – od samego wejścia do sklepu nie słuchał tego, co mówi do niego mama. Ciągle powtarzał „Chcę!”, „Chcę!”. Uciekał między regały, biegał po sklepie, zrzucał różne opakowania. Wkładał do koszyka to, co on chciał. Kiedy mama próbowała tłumaczyć, że to jest niepotrzebne, że trzeba kupić produkty z listy, chłopiec krzyczał „Ale ja chcę!”. Kiedy mama odmówiła, zaczął okropnie histeryzować. Zachowywał się tak głośno, że wszyscy zapomnieli, po co przyszli do sklepu, i marzyli, żeby wyjść. Emil leżał na podłodze, uderzał w nią pięściami i nogami, a jego mama patrzyła na niego i miała w oczach wielkie łzy. Nauczyciel wspólnie z dziećmi omawia treść opowiadania. Dzieci dokonują oceny zachowania chłopca.

          Przykładowe pytania:

           -Jak powinien zachowywać się Emil w sklepie?

          -A jak wy zachowujecie się w czasie wspólnych zakupów z rodzicami?

          „Eko-zakupy” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności dodawania, karta pracy. Każde dziecko wymyśla własne zadanie z treścią ćwiczące dodawanie, rysuje ilustracje i wycina. Zadanie powinno dotyczyć zdrowych produktów żywnościowych, które można kupić w sklepie lub na bazarze. Później dziecko przedstawia swoje zadanie i ilustruje je przygotowanymi obrazkami. Dla utrwalenia zdobytych umiejętności dzieci rozwiązują zadanie na karcie pracy: kolorują owoce zgodnie z podanym zapisem i wyznaczają wynik dodawania.

          Pomoce: kartki z bloku rysunkowego, kredki, nożyczki, „Pomoce dydaktyczne” – Kartoniki z liczbami i znakami (s. 63), „Karty pracy” cz. 3, s. 61

          „Idziemy do sklepu” – wyjście do pobliskiego sklepu. Rodzic prosi dziecko, by podczas spaceru do sklepu zwróciły uwagę na zasady jego funkcjonowania (np. samoobsługowy) i pracę wykonywaną przez sprzedawcę. Rodzic przypomina dziecku o wspólnie ustalonych zasadach zachowania w sklepie, w miejscach użyteczności publicznej (ulica) i o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki.


          Wtorek 30.03

          Temat: Ekocuda – coś nowego ze starego

          „Czytamy” – utrwalenie poznanych liter, czytanie prostych tekstów, karta pracy. Dzieci wklejają w okienka pierwsze litery nazw obrazków i odczytują wyrazy: dinozaur, tulipan. W pustych ramkach rysują ilustracje. Na kolejnej stronie dzieci czytają zdania i łączą je z obrazkami oraz wyszukują i podkreślają w szeregach po[1]dane w ramkach wyrazy.

          Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 58–59, kredki, ołówek

           „Nowoczesne oświetlenie” – oglądanie lamp i żyrandoli wykonanych z materiałów recyklingowych, projektowanie żyrandola, karta pracy. Rodzic prezentuje dzieciom zdjęcia lamp i żyrandoli wykonanych przez artystów z surowców wtórnych. Zachęca dzieci do podawania własnych propozycji wykorzystania niepotrzebnych przedmiotów. Dzieci oglądają w „Kartach pracy” zdjęcie lampy i rozpoznają materiały, z których została wykonana (słój, szklane pokrywki). Następnie projektują żyrandol z materiałów przedstawionych na ilustracjach.



          Pomoce: zdjęcia lamp i żyrandoli wykonanych przez artystów z surowców wtórnych, „Karty pracy” cz. 3, s. 60, kredki

          „Recyklingowy ludzik” – praca plastyczno-techniczna. Rodzic zapoznaje dzieci z tematem pracy, prezentuje zgromadzone materiały. Na każdym stole znajdują się plastikowe butelki, puszki, tekturowe pudełka, taśmy klejące oraz dodatki, np. plastikowe oczka, druciki kreatywne, kolorowa folia samoprzylepna. Następnie przedstawia sposoby wykorzystania materiałów i metody ich łączenia. Zachęca dzieci do wykonania ludzika z różnych opakowań i nadania mu imienia.


          Pomoce: plastikowe butelki, puszki, pudełka, materiały plastyczne, taśmy do klejenia, dodatkowo plastikowe oczka, druciki kreatywne, folia samoprzylepna itp.

          Poniedziałek 29.03.

          Temat: Segregować każdy może

          Jako wprowadzenie do tematu proponuję film edukacyjny o segregowaniu odpadów:

          https://www.youtube.com/watch?v=JgH6iXKxyJE

          „Przedstawienie” – słuchanie wiersza. Rodzic przedstawia dzieciom treść wiersza.

          Przedstawienie

          W klasie wielkie poruszenie.

          Występują dziś na scenie

           Ala, Ola, Ewa, Basia,

           Kuba, Kazio, Staś i Kasia…

          – Na odpady nie ma rady.

          Nie schowamy do szuflady

          gór odpadów oraz śmieci.

          – Wiedzą o tym nawet dzieci!

           – Na odpady nie ma rady,

          lecz nie płaczmy, bez przesady –

           aby na to coś zaradzić,

           trzeba z głową je gromadzić.

          – Segregujmy je dokładnie

          zamiast wrzucać jak popadnie.

          – I od dzisiaj śmiećmy z głową,

           nowocześnie, postępowo!

          – Czyś jest biedny, czy bogaty,

          kładź oddzielnie szkło i szmaty,

           i przedmioty metalowe,

           i odpady plastikowe.

          – Recyklingu dobre duszki

           prędko zrobią z puszek puszki,

          buteleczki z buteleczek,

          pudełeczka z pudełeczek…

          – A ze szmat, z makulatury

           – pism i książek całe góry!

           – Niech się wreszcie normą stanie

           wtórne wykorzystywanie!

           Jaś brwi zmarszczył, myśli, myśli…

          – Kupmy koszyk na ogryzki!

          Próbę recyklingu zróbmy

           i na jabłka je przeróbmy!

          Skrupulatnie sortuj śmieci,

          nie wyrzucaj ich jak leci.

          Rodzic wspólnie z dzieckiem omawia treść wiersza. Przykładowe pytania:

          - Jakie imiona miały dzieci występujące w „Przedstawieniu”?

          -  Jakie rady przekazały dzieci?

          - Dlaczego trzeba segregować odpady?

          „Przeciwieństwa” – ćwiczenie logicznego myślenia, wykonywanie ćwiczenia na karcie pracy. Dzieci oglądają i nazywają obrazki, a następnie łączą w pary te, które tworzą przeciwieństwa: długi i krótki (pociąg), cały i rozbity (talerz), dzień i noc, gorące i zimne (herbata i lód), kolorowe i czarno-białe (zdjęcia), chudy i gruby (kot), pełna i pusta (butelka).

          Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 56, kredki lub ołówek

          „Recykling” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy. Dzieci rysują na karcie pracy produkty, które można wykonać z przetworzonej makulatury, np. ręczniki papierowe, papier toaletowy, bloki rysunkowe, bibułę, gazety, zeszyty, papier do pakowania, koperty, brykiety opałowe, elementy do ocieplania budynków. W ćwiczeniu drugim dzieci otaczają pętlą symbol, którym oznaczane są materiały do ponownego przetworzenia (trzy zielone strzałki, tworzące trójkąt).

          Pomoce: „Karty pracy” cz. 3., s. 57, kredki

          Piątek 26.03

          Temat: Śmigus-dyngus na wesoło

          „Wesoły śmigus-dyngus” – pogadanka. Rodzic opowiada dzieciom lub puszcza krótki filmik o tradycji lanego poniedziałku link:

          https://www.youtube.com/watch?v=MXr5pWMtKqc

          Wyjaśnia, na czym polega i jak przebiegał wcześniej (symbolika oczyszczenia, powitania wiosny, smagania gałązkami wierzby). Tłumaczy, że współcześnie, chcąc polać kogoś wodą, należy przestrzegać zasad dobrej zabawy, kultury i bezpieczeństwa.

          Zachęca do odpowiedzi na pytanie:

          Gdyby ktoś oblał mnie z zaskoczenia dużą ilością wody, czułabym/czułbym…

           „Wielkanocny obrazek” – ćwiczenie sprawności manualnych, karta pracy. Rodzic przybliża dzieciom symbole Wielkanocy. Dzieci rysują po śladzie i kolorują obrazek na karcie pracy, ze zwróceniem uwagi na płynność i dokładność kreślenia po śladzie.

          Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 47, kredki

          „Zajączek z gałganka” – wykonanie zajączka. Rodzic zachęca dzieci do wykonania zajączka. Dzieci, wykorzystując dostępne materiały, tworzą postać według zaproponowanego wzoru. Starają się, by elementy zająca, takie jak uszy, zęby, ogonek były wyeksponowane.

          Przykładowy filmik:

          https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8

          lub

          https://www.youtube.com/watch?v=4jSEUTgCVfM

          Pomoce: skarpeta, materiały plastyczne, 2 kartki A4


          Czwartek 25.03

          Temat: Wielkanocne stroiki.

          Bajka wprowadzającą do tematu:

          https://www.youtube.com/watch?v=FMLwRjaGuWE

          „Od cebulki do kwiatu” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy. Opowiadanie o hodowli tulipana. Dzieci uzupełniają obrazki naklejkami i opowiadają o kolejnych etapach hodowli tulipana. Rodzic zwraca uwagę na użyteczność dżdżownic, które spulchniają ziemię, a dzieci przy pomocy lupy odszukują dżdżownicę na rysunku.

          Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 46, lupa

          „Tajemnice tulipana” – oglądanie zdjęć i obserwacje przyrodnicze. Rodzic prezentuje dzieciom tulipany. Zwraca uwagę na ich kształty i budowę. Dzieci opisują wygląd roślin; próbują wskazywać podobieństwa do innych kwiatów. Wspólnie porównują żywe kwiaty z kwiatami przedstawionymi w albumach. Dzieci zwracają uwagę na różnorodność gatunków tulipanów. Starają się nazywać kolory płatków.



          Pomoce: albumy i zdjęcia tulipanów, tulipany, lupy

          „Dobre i złe maniery” – Rodzic czyta poniższy tekst. Dzieci oceniają zachowania bohaterów i uważnie śledzą proponowane rozwiązania. Przykładowe scenki do odegrania:

           – Tata głośno rozmawia przez telefon przy stole, nie zwracając uwagi na prośby cioci i żony.

          – Mama serwuje posiłki, dzieli je po równo i, używając odpowiednich określeń, zachęca do wspólnego zjedzenia posiłku.

           – Dziecko nie chce usiąść przy stole, tłumacząc się chęcią oglądania telewizji. – Dziecko „głośno” je posiłek.

          – Ciocia krytykuje wszystkie potrawy, których próbuje.

          W ramach podsumowania zajęć dzieci mogą zadawać rodzicowi pytania dotyczące dobrych manier. Rodzic może wypisać na kartce zasady dotyczące właściwego zachowania przy stole.

          Środa 24.03.

          Temat dnia: Wielkanoc w Polsce

          Piosenka wprowadzająca do tematu dnia:

          https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g

          „Wielkanocne symbole” – pokaz i rozmowa. Rodzic zachęca dzieci do nazywania prezentowanych symboli świątecznych. Wspólnie ustalają ich znaczenie w odniesieniu do tradycji i obrzędowości. Zwracają uwagę na ich symbolikę (nowe życie, świeżość, energia), różnorodność i gamę kolorystyczną. Dzieci próbują też globalnie odczytywać wyrazy.



          Pomoce: ilustracje, sylwety i elementy związane z Wielkanocą, napisy: „baba”, „baranek

          „Pisanki” – zabawa logopedyczna. Każde z dzieci otrzymuje kartkę z narysowanym na niej jajkiem, słomkę oraz kawałki kolorowego papieru. Dzieci trzymają słomki w buzi. Ozdabiają jajka, przenosząc za pomocą słomek skrawki kolorowego papieru na narysowane kontury. Po zakończeniu ćwiczenia przeniesione na jajko ozdoby można przykleić. Rodzic zwraca uwagę na to, by podczas wykonywania ćwiczenia dzieci trzymały słomkę jedynie wargami.


          Pomoce: kartki z narysowanym jajkiem (kontury) dla każdego dziecka, kropki i wzorki z kolorowego papieru, słomki do napojów, klej

          „Znam te litery” – odszukiwanie i odczytywanie poznanych liter, karta pracy. Dzieci wyszukują na ilustracji w „Kartach pracy” ukryte litery, odczytują je, a następnie kolorują w szeregu pod obrazkiem.

          Pomoce: „Karty pracy” cz.3, s. 44–45, kredki

          „Zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Przesyłam poniżej link z instrukcją wykonania pracy.

          https://www.youtube.com/watch?v=A8agxSu4hNs


          Wtorek 23.03

          Temat:  Pisanki, kraszanki – sztuka ludowa.

           „Pisanki” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. Rodzic czyta wiersz i zachęca do próby opisania wyglądu pisanek.

           Pisanki

          Pisanki, pisanki,

          jajka malowane,

          nie ma Wielkanocy

          bez barwnych pisanek.

          Pisanki, pisanki,

          jajka kolorowe,

          na nich malowane

          bajki pisankowe.

          Na jednej kogucik,

          a na drugiej słońce,

           śmieją się na trzeciej

           laleczki tańczące.

          Na czwartej kwiatuszki,

           a na piątej gwiazdki.

          Na każdej pisance

           piękne opowiastki.

          Dzieci wymieniają przykładowe motywy, które można zobaczyć na pisankach. Rodzic pokazuje dzieciom różne pisanki i wspólnie omawiają różnice w ich wyglądzie. Prezentując pisanki, rodzic omawia przykładowe techniki dekorowania jajek. Tłumaczy, że podczas ich przygotowywania też tworzy się świąteczny nastrój – zachęca do przygotowywania pisanek w gronie rodziny.

          Linki do filmików:

          https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

          https://www.youtube.com/watch?v=UmPtcjCIPi0

          https://www.youtube.com/watch?v=UCdMz4vsZu8

           

           „Budujemy wieże” – zabawa matematyczna. Rodzic prosi, by dziecko usiadło na dywanie. Dziecko dostaje do dyspozycji taką samą liczbę klocków. Rodzic uderza w rękę np. pięć razy, wówczas dziecko buduje wieżę z tylu klocków, ile usłyszało dźwięków. Następnie dziecko buduje drugą wieżę na tej samej zasadzie (rodzic uderza w ręce tyle razy, co poprzednio). Dzieci porównują wysokość wież przez przeliczenie klocków i przykładanie pasków sztywnego papieru przy podstawie i na szczycie – paski obrazują znak równości. Rodzic tłumaczy, że tak wygląda znak równości. Układa zapis i wspólnie z dziećmi odczytuje wynik ze znakiem równości. Dzieci ćwiczą tę umiejętność na innych przykładach i tworzą zapis ze znakiem równości.

          Pomoce: klocki, paski papieru, inne przedmioty, kartki z cyframi i znakiem „=”

          „W wielkanocnym koszyczku” – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność dodawania. Rodzic prosi, żeby dzieci narysowały na kartkach z bloku rysunkowego koszyczek, po czym rozdaje kartki z konturami pisanek. Każde dziecko wycina 10 pisanek, 5 ozdabia kropeczkami i 5 paskami, a następnie układa je zgodnie z poleceniem rodzica. Pod koszyczkiem kładzie kartonik z cyfrą oznaczającą liczbę pisanek. Przykład: W koszyczku są dwie pisanki w kropki i cztery pisanki w paski, ile pisanek jest w koszyczku?

          Pomoce: kartki z bloku rysunkowego, kser

          „Piłka w koszu” – Dzieci wykonują zadanie na karcie pracy: liczą pisanki w koszach, wyznaczają wynik dodawania i łączą go z zapisem działania.

          Pomoce:  „Karty pracy” cz. 3, s. 43, ołówek


          W ramach lekcji języka angielskiego przesyłam materiały:

          1. Dzieci przypominają sobie słownictwo związane z emocji i czynnościami ( niech dzieci powtarzają na głos usłyszane słowa w piosence)

          Link do piosenki:

          https://m.youtube.com/watch?v=eMOnyPxE_w8

          2. Ćwiczenie intraktywne: dzieci decydują która minka jest happy lub sad 

          Link: https://es.liveworksheets.com/worksheets/en/English_as_a_Second_Language_(ESL)/Feelings_and_emotions/Happy_or_sad$_zl675202jb

          3. Ćwiczenie intraktywne:

          Ćwiczenie polega na łączneniu słówek z dana emocja ( proszę pomóc dziecku przeczytać słówko) happy(hepi) szczęśliwy/ angry (engri)zły/ calm(kalm) spokojny/scared (skerd) przestraszony/ sad (sed) smutny : link do zadania:

          https://www.liveworksheets.com/worksheets/en/English_as_a_Second_Language_(ESL)/Feelings_and_emotions/Emotions_and_feelings_ni151902cy

          4. Zdanie w książce play box 3 str 53

          Poniedziałek 22.03.2021

          Temat: Przedświąteczne przygotowania

          „Bajeczka wielkanocna” – słuchanie bajki i rozmowa na temat jej treści. Rodzic czyta dzieciom bajkę i zachęca do odpowiedzi na pytania, np. Kogo budziło słonko? Dlaczego to robiło? W jaki sposób lubisz być budzony? Dzieci odpowiadają na pytania i omawiają treść utworu.

          Bajeczka wielkanocna

           Wiosenne Słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wy[1]chylać się z pączków.

           – Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać? A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

           – Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk, puk! i przygrzewało mocno.

           – Stuk-stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

          – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

           – Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.

          – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

           – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

          – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

           – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

          – To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

          W wielkanocny poranek

           Dzwoni dzwonkiem Baranek,

           A Kurczątko z Zającem

           Podskakuje na łące.

          Wielkanocne Kotki,

          Robiąc miny słodkie,

          Już wyjrzały z pączka,

          Siedzą na gałązkach,

          Kiedy będzie Wielkanoc

          Wierzbę pytają.

           

           „Barwne pisanki” – zapoznanie z różnymi technikami zdobienia jajek z wykorzystaniem karty pracy. Dzieci przyglądają się fotografiom przedstawiającym ozdobne jajka wykonane przez m.in. Petera Carla Faberge’a oraz polskie pisanki i kraszanki. Rodzic może opowiedzieć o technikach ich wykonania (jaja Faberge’a były wykonane przez złotnika z wykorzystaniem złota, srebra i drogich kamieni szlachetnych; natomiast pisanki i kraszanki są tradycyjnie wykonywane przez polskie gospodynie – maluje się na nich zdobienia za pomocą rozgrzanego wosku, a następnie gotuje w barwnikach pochodzenia naturalnego lub wydziera na barwionych jajkach różne ozdoby za pomocą zaostrzonych przedmiotów). Zadaniem dzieci jest wykonanie zdobień na przedstawionych w karcie pracy pisankach według własnego pomysłu.

          Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 42, kredki

          „Wielkanocny zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci wypychają zajączka z „Teczki małego artysty” i składają go według instrukcji nauczyciela, tak aby powstał koszyczek.

          Pomoce: „Teczka małego artysty” – Wielkanocny zajączek (nr 14), klej


          Piątek 19.03.2021

          Temat: Pastelowa wiosna

          „Świat deszczem malowany” – wysłuchanie wiersza, rozmowa na temat treści.

          Ulewa

          Ptak się kuli pośród liści,

          mokną drzewa, mokną krzewy,

          a ja biegnę przez kałuże,

          a ja biegnę wśród ulewy...

          Drży na deszczu pączek róży,

          mokną grusze i jabłonie,

          a ja biegnę przez kałuże,

          krople deszczu łapię w dłonie...

          Kiście bzu zwiesiły głowy,

          mokra ziemia pachnie deszczem,

          a ja krzyczę prosto w chmury:

          – Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!


          Po uważnym wysłuchaniu utworu dzieci odpowiadają na pytania, np.

          -  Jak wygląda świat, kiedy pada deszcz?

          - W jaki nastrój wprowadza was deszczowa pogoda?


          „Tęczowy most” – malowanie palcami. Dzieci malują tęczę z farb.


          „Spacery małego badacza” – obserwacje owadów.  Rodzic pokazuje dziecku atlas z owadami lub inną książkę przyrodniczą, w której mogą się znaleźć obrazki owadów zamieszkujących okolice. Krótko je charakteryzuje i wskazuje, na jakie ich cechy należy zwracać uwagę, np. wielkość, kształt, kolor, liczbę nóg, zachowanie. Określa czas przeznaczony na badania i rozdaje lupy. Po zakończeniu obserwacji dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami.