• Treści programowe

        • Listopad 

          Tydzień I :  Moja ojczyzna – Polska

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny

          • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
          • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
          • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych
          • wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowania kolejnych ćwiczeń)
          • kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego (tonus mięśniowy) podczas czynności związanych z pisaniem i wycinaniem

          Obszar emocjonalny

          • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
          • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
          • wdrażanie do wyrażania własnych uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób

          Obszar społeczny

          • wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób, w tym praw i obowiązków wynikających z przynależności do społeczności lokalnej
          • kształtowanie tożsamości narodowej poprzez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody, różnorodnych smaków kuchni regionalnych
          • kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej (mała ojczyzna)
          • kształtowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka, w tym rozwijanie cech, z których słyną Polacy (uczynność, gościnność, wspólne biesiadowanie, wspólne śpiewanie)

          Obszar poznawczy

          • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat (mała i wielka ojczyzna, podróżowanie, środki lokomocji)
          • kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
          • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
          • poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „L”, „l”
          • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
          • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
          • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
          • klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanym kryterium (jednym, np. kształt, kolor, wielkość lub dwoma łącznie)
          • przeliczanie w zakresie „5”
          • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności (słuchanie muzyki, śpiew, taniec, działalność plastyczna)

           

          Tydzień II :  Dawniej i dziś

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny

          • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
          • aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami
          • rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe

          Obszar emocjonalny

          • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
          • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)

          Obszar społeczny

          • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się określonym zasadom
          • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych

          Obszar poznawczy

          • wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
          • rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
          • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
          • poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”
          • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
          • zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”
          • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6
          • kształtowanie świadomości własnego ciała
          • kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała
          • wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”

           

          Tydzień  III : Podróżujemy w dawne czasy

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
          Obszar fizyczny

          • kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
          • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez

          Obszar emocjonalny

          • doskonalenie rozpoznawania i nazywania podstawowych uczuć i emocji
          • kształtowanie uczuć patriotycznych

          Obszar społeczny

          • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł
          • rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania

          Obszar poznawczy

          • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami
          • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
          • poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”
          • doskonalenie analizy sylabowej wyrazów
          • rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania sylab i prostych wyrazów
          • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
          • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
          • zapoznanie z graficznym zapisem liczby „7”
          • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7

           

          Tydzień IV : Nasze rodziny

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny

          • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
          • aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami
          • rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe
          • wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek

          Obszar emocjonalny

          • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
          • wyrażanie swoich emocji i uczuć stosownie do sytuacji
          • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
          • wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań (oczekiwania wobec prezentu)

          Obszar społeczny

          • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowanie się określonym zasadom
          • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
          • kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny

          Obszar poznawczy

          • wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
          • rozbudzanie zainteresowania światem liter
          • wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
          • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny
          • wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „kuzyn”, „wujek”, „krewny”, „stryjek”, „ciocia”, „prababcia”, „pradziadek”, „szwagier”, „siostrzenica”, „bratanek”
          • kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
          • poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”
          • wdrażanie do globalnego czytania
          • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
          • zapoznanie z graficznym zapisem liczby „8”
          • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8
          • kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni, stosowania pojęć odnoszących się do położenia przedmiotów w przestrzeni: „po prawej”, „po lewej”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”

           

          Październik

          Tydzień I : Co nam jesień w koszu niesie?

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny

          • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
          • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
          • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
          • kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się podczas posiłków
          • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
          • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
          • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)

          Obszar emocjonalny

          • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
          • wdrażanie do respektowania cudzych emocji

          Obszar społeczny

          • rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
          • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
          • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)

          Obszar poznawczy

          • rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie
          • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
          • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
          • doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby
          • doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek)
          • poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
          • usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie)
          • poznanie obrazu graficznego liczby „3”
          • rozwijanie spostrzegania wzrokowego przez dostrzeganie rytmiczności w serii elementów

           

          Tydzień II :Uczymy się dbać o swoje zdrowie

           

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
           

          Obszar fizyczny

          • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
          • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
          • wdrażanie do dbania o prawidłową pozycję ciała w różnych sytuacjach
          • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
          • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
          • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami

          Obszar emocjonalny

          • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
          • wdrażanie do respektowania cudzych emocji
          • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami

          Obszar społeczny

          • wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób
          • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
          • wdrażanie do porozumiewania się za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
          • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach

          Obszar poznawczy

          • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
          • rozwijanie sprawności manualnej
          • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
          • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
          • kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
          • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
          • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
          • poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
          • poznanie obrazu graficznego liczby „4”

           

          Tydzień III :Niezwykły rytm przyrody

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny

          • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
          • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
          • wdrażanie do dbania o prawidłową pozycję ciała w różnych sytuacjach
          • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
          • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych

          Obszar emocjonalny

          • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
          • wdrażanie do respektowania cudzych emocji
          • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami

          Obszar społeczny

          • wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób
          • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
          • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach

          Obszar poznawczy

          • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
          • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
          • poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
          • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
          • rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku
          • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
          • poznanie obrazu graficznego liczby „5”
          • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
          • rozwijanie sprawności manualnej

           

          Tydzień IV :Odkrywam świat wokół mnie

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny

          • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
          • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych
          • wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowania kolejnych ćwiczeń)
          • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

          Obszar emocjonalny

          • rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć
          • wdrażanie do szanowania i rozumienia uczuć i emocji innych (ludzi i zwierząt)
          • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami

          Obszar społeczny:

          • kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy 
          • kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu)
          • kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce)
          • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
          • wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, tworzenie i respektowanie zasad i reguł w zabawach grupowych
          • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
          • wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas zabawy 

          Obszar poznawczy

          • rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na dany temat (na temat własnego miejsca zamieszkania, drogi, jaką dziecko pokonuje z domu do przedszkola i z przedszkola do domu)
          • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
          • usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)
          • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
          • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
          • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
          • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”)
          • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
          • doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
          • rozwijanie sprawności grafomotorycznej

           

          Wrzesień 

          Tydzień I : Przyjaciele w przedszkolu

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny : 

          • wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych
          • wdrażanie do bezpiecznego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych

          Obszar emocjonalny:

          • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji 

          Obszar społeczny:

          • wdrażanie do współdziałania w zespole rówieśniczym 
          • budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
          • zapoznanie z rozkładem pomieszczeń w przedszkolu
          • kształtowanie pożądanych zachowań, respektowanie norm społecznych - wypracowanie kontraktu grupy
          • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu

          Obszar poznawczy:

          • wdrażanie do wypowiadania się na określony temat
          • wdrażanie do samodzielnego tworzenia prac plastycznych za pomocą różnorodnych technik
          • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
          • kształtowanie umiejętności klasyfikowania obiektów, tworzenia kolekcji, sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji
          • kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa, góra, dół) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
          • wdrażanie do uważnego słuchania

           

          Tydzień II : Jesteśmy bezpieczni

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny:

          • aktywny udział w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych 
          • wdrażanie do bezpiecznego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych

          Obszar emocjonalny:

          • wdrażanie do proszenia o pomoc w sytuacjach trudnych
          • wdrażanie do radzenia sobie w nowych sytuacjach

          Obszar społeczny

          • kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, znajomość zasad poruszania się w terenie
          • zabudowanym (droga dziecka z domu do przedszkola i z przedszkola do domu, znajomość zasad przechodzenia przez jezdnię)
          • wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, tworzenie i respektowanie zasad zabawy w grupie
          • kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy 

          Obszar poznawczy:

          • kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie (na początki i na końcu słowa)
          • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
          • wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia oraz zawodów związanych z udzielaniem pomocy w różnych sytuacjach (nauczyciel, lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak)  
          • budowanie czynnego i biernego słownika dziecka
          • kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, pomiędzy, nad, pod)
             

          Tydzień III : Razem się bawimy

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny:

          • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania
          • wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po liniach prostych
          • wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych, konstrukcyjnych, naśladowczych
          • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych 

          Obszar emocjonalny:

          • wdrażanie do szukania wsparcia w sytuacjach trudnych
          • kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi

          Obszar spoełczny:

          • kształtowanie umiejętności budowania relacji rówieśniczych w swobodnej zabawie (zmiana osób w parze, zmiana ról w grupie)  
          • wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas zabawy 

          Obszar poznawczy:

          • aktywne uczestnictwo w zabawach ze śpiewem, tanecznych i rytmicznych
          • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
          • wdrażanie do wypowiadania się na określony temat
          • wdrażanie do uważnego słuchania
          • kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
          • kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)
          • kształtowanie umiejętności szacowania „na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie kolekcji, dokładanie, zabieranie elementów kolekcji, wskazywanie gdzie jest więcej, gdzie jest mniej
          • kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie
             

          Tydzień IV : Różni ludzie – to my

          Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

          Obszar fizyczny:

          • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
          • wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po łukach
          • wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych, konstrukcyjnych, naśladowczych
          • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych

          Obszar emocjonalny:

          • kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi

          Obszar społeczny:

          • budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
          • kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych
          • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
          • wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym)

          Obszar poznawczy:

          • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
          • wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
          • kształtowanie umiejętności odróżniania elementów fikcyjnych od rzeczywistych
          • kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
          • doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby
          • kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie
          • poznanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o”
          • poznanie obrazu graficznego liczby „1”