Z koncepcji pracy przedszkola
Z Koncepcji Pracy Przedszkola
1. SPOSOBY DIAGNOZOWANIA STOSOWANE WOBEC DZIECI
· opracowanie diagnozy wstępnej
· szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka,
· bieżące monitorowanie,
· dokumentowanie wyników,
· wspomaganie rozwoju ,
· informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej ,
· półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej współpracy bieżące
· wspieranie rozwoju dzieci,
· praca według indywidualnego programu,
· dokumentowanie wyników pracy przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
prezentacji dokonań dzieci ( wystawy, występy ) teczek prac i innych dokumentów ,arkuszy rozwoju obserwacji dziecka, albumów, kronik, materiałów z prasy – zdjęć, rozmów,
2. SPOSOBY MOTYWACJI DZIECI
· pochwała indywidualna
· pochwała przed całą cagrupą
· pochwała przed rodzicami
· oklaski,
· emblematy
· przydział funkcji
3. STOSOWANE KARY
· brak nagrody
· upomnienie ustne
· czasowe odebranie przydzielonej funkcji
· chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy
· poinformowanie rodziców dziecka o zachowaniu
4. SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
informacje dla rodziców o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole – do końca kwietnia (na podstawie dokumentacji, zebrania z rodzicami ogólne i grupowe i prowadzonych obserwacji)
· dni otwarte dla rodziców
· systematyczne udzielanie informacji rodzicom o dzieciach
· indywidualne rozmowy na temat postępów i zachowania dziecka
· zaangażowanie rodziców w przygotowanie uroczystości przedszkolnych
· pedagogizacja rodziców, udostępnienie fachowej literatury
· zajęcia otwarte dla rodziców
· tablice ogłoszeń
· kwartalnik przedszkolny ze stronami dla rodziców/opiekunów
5. SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora
Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie: ankiet ,rozmów z nauczycielami, rodzicami hospitacji , obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw , arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń, informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno - pedagogicznej i innej, włączanie rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na rzecz przedszkola , szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców, tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej;
- współpraca z: Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
- Szkołą Podstawową nr 1,3,
- Centrum Kulturalno - Edukacyjnym, Policją,
- Strażą Pożarną,
- Muzeum w Rybniku,
- Filią Biblioteki w Leszczynach,
- Parafią św. Andrzeja Boboli, władzami samorządowymi itp...
- Włączanie się na terenie miasta w organizowane przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym;
KRYTERIA SUKCESU
· Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
· Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.
· Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
· Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
· Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
· Poprawa stanu ogrodu przedszkolnego.
· Realizacja autorskich programów edukacyjnych : profilaktycznego, wychowawczego i adaptacyjnego.
· Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
· Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
· Liczny udział dzieci w konkursach i przeglądach itp.
· Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media.
· Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
· Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji do osiągnięcia sukcesu.