Z Koncepcji Pracy Przedszkola
Sposoby diagnozowania stosowane wobec dzieci
- opracowanie diagnozy wstępnej
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka,
- bieżące monitorowanie,
- dokumentowanie wyników,
- wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej współpracy bieżące
- wspieranie rozwoju dzieci,
- praca według indywidualnego programu,
- dokumentowanie wyników pracy przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci ( wystawy, występy ) teczek prac i innych dokumentów ,arkuszy rozwoju obserwacji dziecka, albumów, kronik,
- materiałów z prasy – zdjęć, rozmów,
Sposoby motywacji dzieci
- pochwała indywidualna
- pochwała przed całą cagrupą
- pochwała przed rodzicami
- oklaski,
- emblematy
- przydział funkcji
Stosowane kary
- brak nagrody
- upomnienie ustne
- czasowe odebranie przydzielonej funkcji
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy
- poinformowanie rodziców dziecka o zachowaniu
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci
informacje dla rodziców o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole – do końca kwietnia (na podstawie dokumentacji, zebrania z rodzicami ogólne i grupowe i prowadzonych obserwacji)
- dni otwarte dla rodziców
- systematyczne udzielanie informacji rodzicom o dzieciach
- indywidualne rozmowy na temat postępów i zachowania dziecka
- zaangażowanie rodziców w przygotowanie uroczystości przedszkolnych
- pedagogizacja rodziców, udostępnienie fachowej literatury
- zajęcia otwarte dla rodziców
- tablice ogłoszeń
- kwartalnik przedszkolny ze stronami dla rodziców/opiekunów
Sposoby współpracy organizowanej w przedszkolu
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora
Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie: ankiet ,rozmów z nauczycielami, rodzicami hospitacji , obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw , arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń, informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno - pedagogicznej i innej, włączanie rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na rzecz przedszkola , szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców, tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej;
- współpraca z: Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
- Szkołą Podstawową nr 1,3,
- Centrum Kulturalno - Edukacyjnym, Policją,
- Strażą Pożarną,
- Muzeum w Rybniku,
- Filią Biblioteki w Leszczynach,
- Parafią św. Andrzeja Boboli, władzami samorządowymi itp...
- Włączanie się na terenie miasta w organizowane przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym;
Kryteria sukcesu
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.
- Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
- Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
- Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
- Poprawa stanu ogrodu przedszkolnego.
- Realizacja autorskich programów edukacyjnych : profilaktycznego, wychowawczego i adaptacyjnego.
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
- Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
- Liczny udział dzieci w konkursach i przeglądach itp.
- Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media.
- Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
- Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji do osiągnięcia sukcesu.